Werkwijze en kostenUw huisarts heeft de regie met betrekking tot psychologische zorg en bepaalt met welke van de volgende mogelijkheden u het best bent geholpen:
* gesprekken in de huisartsenpraktijk (zo mogelijk via de praktijkondersteuning GGZ) * verwijzing naar de Basis GGZ * verwijzing naar de Specialistische GGZ. Wij bieden in de praktijk zowel hulp vanuit de Basis GGZ als vanuit de Specialistische GGZ. Dit werd tot 2014 eerste en tweede lijn psychologie genoemd. |
AVG De praktijk werkt volgens de richtlijnen van de wet Algemene Verordening Gegevensbescherming. Het privacybeleid van de medewerkers is in te zien in de praktijk. Via de knop hiernaast kunt u ons privacystatement downloaden en inzien. |
![]()
|
Basis GGZ
Wanneer uw problemen niet complex of ernstig van aard zijn, valt de behandeling binnen de Basis GGZ. Het gaat hier om korter durende therapie, met een gemiddeld aantal sessies van 5 tot 12 keer. De behandeling wordt gegeven door een GZ-psycholoog. In 2022 is het "Zorgprestatiemodel' ingevoerd (zie Zorgprestatiemodel, LVVP).
Specialistische GGZ
Wanneer de Basis GGZ niet toereikend is en uw klachten ernstiger van aard zijn, kunt u verwezen worden naar de Specialistische GGZ. Dit verloopt opnieuw via een verwijzing van uw huisarts. Therapie is dan langer durend en gaat dieper in op de achtergrond van uw klachten. Een psychotherapeut zal uw behandeling op zich nemen.
Vergoeding psychologische zorg in de vrijgevestigde praktijk
Psychologische zorg in zowel de Basis GGZ als in de Specialistische GGZ is opgenomen in de basisverzekering. De hoogte van uw vergoeding hangt af van uw verzekeringspolis (natura of restitutie) en van het feit of uw behandelaar al dan niet een contract heeft afgesloten met uw zorgverzekeraar.
We hebben met de meeste zorgverzekeraars een contract afgesloten, maar dit verschilt per medewerker binnen onze praktijk. Informeer bij uw betreffende behandelaar altijd naar de vergoeding.
In onze praktijk werkt de heer Tolsma volledig zonder contracten met zorgverzekeraars.
De heer Zoon en mevrouw de Klerk hebben alleen met Menzis en ONVZ geen contract, wél met de overige verzekeraars.
De heer de Winter heeft alleen met CZ geen contract, wél met de overige verzekeraars.
Mevrouw Wiegeraad en mevrouw Wolthaus hebben met alle verzekeraars een contract gesloten.
De vergoeding geldt niet voor de behandeling van aanpassingsstoornissen, relatieproblematiek en arbeidsgerelateerde klachten. Wij kunnen u hiervoor wel behandeling bieden als u de zorg zelf betaalt.
Er geldt geen eigen bijdrage meer voor psychologische zorg. Wel moet u er rekening mee houden dat deze hulp valt onder het eigen risico, voor 2025 opnieuw vastgesteld op 385 euro per jaar (zie Rijksoverheid, eigen risico). Dit bedrag wordt door uw zorgverzekeraar in mindering gebracht op uw vergoeding. Om in aanmerking te komen voor vergoeding van uw verzekeraar is vóór aanvang van de behandeling, een recente verwijsbrief van uw huisarts noodzakelijk.
Niet verschijnen op een afspraak
Wanneer u niet op uw afspraak verschijnt, of deze minder dan 48 uur van te voren afzegt, zijn wij genoodzaakt de kosten hiervoor bij u in rekening te brengen. Het tarief voor een niet nagekomen afspraak is: € 45,-
Zelf betalen
Het is eveneens mogelijk om er voor te kiezen de behandeling zelf te betalen.
Kosten per individueel consult, 60 minuten: € 130,-
OZP
Behandeling van klachten of stoornissen die niet in de basisverzekering vallen, zoals een aanpassingsstoornis, worden Onverzekerde Zorg Producten genoemd en niet vergoed door de verzekeraar. In dat geval betaalt u de behandeling zelf.
Kosten per individueel consult, 60 minuten: € 130,-
Partnerrelatietherapie en gezinstherapie worden in het geheel niet meer vergoed door de zorgverzekeraar en daarom zelf betaald.
Kosten intake met beide partners/gezin, 60 minuten: € 130,-
Kosten vervolggesprekken met beide partners/gezin, 75 minuten: € 160,-
Klachtenprocedure
Mocht u een klacht hebben over de behandeling dan wordt u verzocht dit met uw behandelaar te bespreken. Komt u er niet uit, dan kunt u een beroep doen op de klachtenregeling van de LVVP (zie lvvp, ontevreden over behandeling). Of bij het NIP ([email protected]).
Voor algemene vragen over de behandeling kunt u eveneens de LVVP raadplegen (www.lvvp.nl).